روز آفتابی

  • ۰
  • ۰

تخقیق در مورد محمدتقی پسیان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 5

محمدتقی پسیان

کودکی

محمدتقی معروف به کلنل محمدتقی خان پسیان در سال ۱۲۷۰ ش. در تبریز زاده شد. رستم بیگ جد خاندان پسیان بعد از عهدنامه ترکمنچای و جدایی شهرهای قفقاز از ایران زندگی زیرسلطه بیگانگان روس را برنتابید و به تبریز مهاجرت کرد. رستم بیگ و پدر محمدتقی یاور محمد باقرخان روابط نزدیکی با مقامات با نفوذ تبریز از جمله میرزاتقی خان امیرکبیر داشتند. فرزندان رستم بیگ همگی از مقامات نظامی بودند و بعضی چون علیقلی و غلامرضا در جنگ با انگلیس در شیراز کشته شدند. محمدتقی در منزل و مدرسه لقمانیه تبریز به تحصیل علوم و زبانهای خارجی پرداخت و در پانزده سالگی به مدرسه نظام تهران راه یافت.

خدمت نظام

پنج سال در این مدرسه آموزش دید و در سال آخر تحصیل از سوی وزارت جنگ با درجه ستوان دومی خدمت ژاندارمری درآمد. پس از دو سال خدمت به درجه سروانی ارتقا یافت. در ۱۲۹۱ ش. با سمت معلم و مترجم در مدرسه ژاندارمری یوسف آباد به کار خود ادامه داد. سپس به عنوان فرمانده گروهان به مأموریت همدان اعزام شد. بعد از برقراری امنیت راه همدان به تهران بازگشت و با اتمام دوره به درجه سرگردی ارتقا یافت و به پاس موفقیت در مأموریت همدان از وزارت جنگ مدال طلای نظامی گرفت.

هم زمان با انتصاب او به فرماندهی گردان همدان جنگ جهانی اول آغاز شد. با تشکیل دولت مهاجرین در صف مقدم وطن خواهان حکومت مهاجرین قرار گرفت و در ۱۲۹۴ شمسی حمله معروف «مصلی» به روسها حمله کرد و ضمن شکست دادن و خلع سلاح آنها همدان را از منطقه نفوذ نیروهای روسیه خارج ساخت. پسیان و یاورعزیزالله خان ضرغامی دفاع از همدان را در مقابل هجوم قوای روسی سازماندهی کردند اما به سبب برتری کمی و کیفی ارتش روسیه ناگزیر از عقب نشینی به کرمانشاه شدند.

در آنجا به سبب عدم اتحاد و کمبود اسلحه پیروزی غیرممکن شد و نیروهای وطن خواه به سرزمین عثمانی پناه بردند. پس از این ناکامی پسیان از فرماندهی قوا کناره گیری کرد و برای درمان به آلمان رفت. در آلمان تحصیلات نظامی را ادامه داد نخست در نیروی هوایی آلمان و سپس در پیاده نظام به تحصیل و تمرین همت گمارد.

خدمت در خراسان

به دنبال تغییر اوضاع و پایان گرفتن جنگ جهانی اول در ۱۲۹۷ خ به ایران بازگشت. در همان سال و به دنبال سقوط دولت وثوق الدوله دوباره به خدمت ژاندارمری دعوت شد و به درجه کلنلی (سرهنگی) ارتقا یافت و در دولت مشیرالدوله به فرماندهی ژاندارمری خراسان منصوب گردید.

مأموریت او با والی گری قوام السلطنه در خراسان مصادف بود. کلنل با هدف ساماندهی ژاندارمری خراسان مأموریت خود را آغاز کرد اما پس از چهار ماه فعالیت برای اصلاح امورمالی و اداری ژاندارمری به سبب کمبود منابع مالی و کارشکنی قوام با ناکامی روبرو شد. وی همچنین به بهانه مقابله با هجوم احتمالی بولشویکها به تشکیل نیرویی ملی در کنار نیروی ژاندارمری اقدام کرد.

کلنل روز (۱۳ فروردین ۱۳۰۰) والی را بازداشت کرد و تحت الحفظ به تهران اعزام داشت.روز بعد سیدضیاء کلنل را به سمت والی نظامی خراسان منصوب کرد. پانزدهم فروردین در مشهد حکومت نظامی اعلان شد و به دنبال آن در مدتی اندک یاغیان و اشرار عشایر خراسان سرکوب شدند و امنیت برقرار گردید محمدتقی خان بدهی مالیاتی قوام السلطنه را با ضبط اقلام هنگفتی از اموال و املاک او برای وصول کرد بهای نان و گوشت را کاهش داد و مواجب عقب افتاده افراد نظامی را پرداخت کرد همچنین رسیدگی به سوءاستفاده‌های متولیان آستان قدس و قوام السلطنه راآغاز کرد.

حکومت سیدضیاءالدین بیش از سه ماه طول نکشید و در ۴ خرداد ۱۳۰۰ فرمان عزل او صادر و به همه ایالات مخابره شد. ده روز بعد قوام السلطنه که ظاهراً در زندان حکم صدارت خود را دریافت کرده بود کابینه خود را به حضور شاه معرفی کرد. امور استحفاظی و انتظامی مرکز و حومه به سردارسپه سپرده شد. پیشتر در ۷ خرداد ۱۳۰۰ فرمان تلگرافی شاه به خراسان رسیده بود که بنابر آن کلنل در فرماندهی قوای نظامی خراسان باقی می‌ماند ولی از دخالت در امور حکومتی منع می‌گردید.

در (۱ مرداد ۱۳۰۰) نجدالسلطنه استعفا کرد و کلنل به استقلال به حکومت پرداخت دولت، نجفقلی خان صمصام السلطنه بختیاری را به ولایت خراسان منصوب کرد و او ضمن تلگرام مورخ (۹ مرداد ۱۳۰۰) کلنل را تا ورود خود به سمت کفیل ایالت تعیین کرد. کلنل ضمن اظهار اطاعت تصریح کرد که اعتقاد و اطمینانی به رئیس الوزرا ندارد و به همین دلیل حاضر به قبول هیچ خدمتی نیست و نمی‌تواند «با داشتن ا قتدار ظلم را دیده و چشم پوشی» کند. صمصام السلطنه با تضمین شرافت ایلاتی نسبت به کلنل ابراز اعتماد و از خدمات او قدردانی کرد و کلنل در پاسخ «تشریف فرمایی» صمصام السلطنه را موجب ا میدواری دانست.

در حالی که ابراز اعتماد کلنل نسبت به صمصام السلطنه آرا مشی در مشهد پدید آورده بود ناگهان صمصام کنار رفت و کلنل گلروپ رئیس ژاندارمری به خراسان وارد شد. اما محمدتقی خان از آنجا که احساس خطر می‌کرد که کلنل گلروپ او را عزل کند گلروپ را به تهران بازگرداند. در اطراف خراسان نیز قبایل ازخود سرکشی نشان می‌دادند. پس از بازگرداندن گلروپ به تهران از اواخر مرداد ۱۳۰۰ روابط کلنل با حکومت مرکزی به بن بست رسید.

کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹

پس از کودتای (۳ اسفند ۱۲۹۹) و روی کار آمدن دولت سیدضیاءالدین طباطبائی، کلنل محمدتقی خان پسیان طبق دستور رئیس دولت اقدام به دستگیری قوام‌السلطنه کرد (۱۳ فروردین ۱۳۰۰) و او را تحت الحفظ به تهران فرستاد اما پس از مدتی سید ضیاءالدین متواری شد و قوام‌السلطنه خود به نخست‌وزیری رسید و کشمکش میان کلنل و قوام شروع شد. قوام‌السلطنه، نجدالسلطنه را به حکومت خراسان گمارد. اما کلنل که از حکومت قوام‌السلطنه بیمناک شده بود به فکر طغیان افتاد و مصمم گردید که خود زمام امور خراسان را در دست بگیرد. بدین نیت هنوز چند روزی از کفالت نجدالسلطنه نگذشته بود که بدون بهانه و بی مقدمه شخص نامبرده را توقیف کرده، اداره حکومتی را خود در دست گرفت و جمعی از ارباب نفوذ شهر که مخل امنیت می‌شمرد توقیف و تبعید نمود.

در مرداد ۱۳۰۰ دولت بار دیگر صمصام‌السلطنه بختیاری را به حکومت خراسان منصوب کرد و صمصام‌السلطنه نیز برای دلجویی یا فریب کلنل محمدتقی خان پسیان با آگاهی از محبوبیت و نفوذ او در خراسان او را طی حکمی به کفالت ایالت خراسان منصوب نمود و با او مدارا نمود.

اما در اواخر مرداد ۱۳۰۰ قوام‌السلطنه با کلنل علناً مخالفت کرد و بدو پیشنهاد نمود تحت شرایط زیر کشور ترک کند: ۱. کلنل حقوق دو ساله خود را برداشته به اروپا مسافرت کند. ۲. محاسبات را ظرف ۱۵ روز بسته و امور ایالت را به تولیت آستانه واگذار نماید. ۳. به کلیه افسران ژاندارم و اهالی محل دولت تأمین دهد. ۴. از طرف دولت به قوای ایلیات توصیه خواهد شد که با کلنل مدارا کرده او را به سرحد برسانند.

اما کلنل این پیشنهاد را نپذیرفت و قوام طی تلگرافهایی برای حاکمان و خوانین منطقه کلنل را یاغی و متمرد خواند و دستور شورش برعلیه او را صادر کرد. بدین ترتیب سردار معزز والی بجنورد، شجاع‌الملک رئیس ایل هزاره، شوکت‌السلطنه و سید حیدر رؤسای طوایف سریری و سالار خان بلوچ جهت جنگ با کلنل بسیج شدند.

امیر شوکت‌الملک خواهان خاتمه قضیه با صلح و آشتی بود و در حالی که شرایط ملاقاتی را با کلنل در گناباد فراهم نمود، سردار معزز با کردهای قوچانی به شهر قوچان حمله کرده ژاندارمری را خلع سلاح نموده و قوچان را متصرف شدند.

قتل

دولت کلنل را یاغی و خودسر معرفی کرد و او نیز مستقلا به حکومت پرداخت و حتی حزب ملی به کمک او در خراسان تشکیل شد. در این هنگام سردار معزز حاکم بجنورد که پیشتر قول همکاری به کلنل داده بود خیانت کرد و کردهای قوچانی را به شورش واداشت. شورشیان با حمله به بجنورد و خلع سلاح ژاندارم‌ها









سایر محصولات :
تخقیق در مورد محمدتقی پسیان

تخقیق در مورد...

تحقیق درمورد؛ بیماری های مشترک بین انسان و طیور

تحقیق درمورد؛ بیماری های مشترک بین انسان...

تحقیق در مورد سلول های خورشیدی استفاده فزاینده از الکتریسیته حاصل از آفتاب

تحقیق در مورد سلول های...

تحقیق درمورد؛ پرسپکتیو

تحقیق درمورد؛ پرسپکتیو...

تحقیق در مورد سرطان معده و علائم آن

تحقیق در مورد سرطان معده...

تحقیق درمورد؛ بیماریهای مشترک انسان و دام

تحقیق درمورد؛ بیماریهای مشترک انسان...

تخقیق در مورد محمد فرخی یزدی

تخقیق در مورد محمد فرخی یزدی...

تحقیق درمورد؛ بمب اتمی

تحقیق درمورد؛ بمب اتمی...

تحقیق در مورد سرطان لوزالمعده

تحقیق در مورد سرطان لوزالمعده...

تحقیق در مورد سالک بیماری عفونی پوستی بدون درد و تب است که ضایعه آن حدود ی

تحقیق در مورد سالک بیماری عفونی پوستی...

تخقیق در مورد محمد فرخی یزدی

تخقیق در مورد محمد...

تحقیق در مورد ساختمان های هوشمند

تحقیق در مورد ساختمان...

تحقیق در مورد ساختمان فعل

تحقیق در مورد ساختمان فعل...

تخقیق در مورد محمد تقی بهار

تخقیق در مورد...

تحقیق در مورد ساختار سازمان ملل و نقش آن در مسایل مختلف جهان

تحقیق در مورد ساختار...

تحقیق در مورد زیر مواردی را که بیشترین تاثیر را در اقتصاد شهری شهرستان گچساران را دارد معرفی می نما ییم

تحقیق در مورد زیر مواردی را...

تخقیق در مورد محاسبه عرفان 14 ص

تخقیق در مورد محاسبه...

تحقیق در مورد سؤالاتی که مورد بیماری تب مالت پرسید ه می شود 5 ص

تحقیق در مورد سؤالاتی که مورد...

تحقیق در مورد زندگینامه و آثار خاقانی 7ص

تحقیق در مورد زندگینامه و...

تخقیق در مورد مایکل فارادی

تخقیق در مورد...

تحقیق در مورد زندگی نامه حافظ

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد زندگی غزالی 5ص

تحقیق در مورد زندگی غزالی 5ص...

تحقیق در مورد زندگینامه آیت اله مکارم شیرازی

تحقیق در مورد زندگینامه آیت...

تخقیق در مورد مایکل فارادی n

تخقیق در مورد...

تحقیق در مورد زندگی نامه شهید صیاد شیرازی

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد زندگی عبدالباسط

تحقیق در مورد زندگی...

تخقیق در مورد لزوم اندازه گیری هوش هیجانی و دلالت های ارتقاء تحصیلی خود به خود 35 ص

تخقیق در مورد لزوم اندازه...

تحقیق در مورد زندگی شهری چگونه شکل گرفت 6 ص

تحقیق در مورد زندگی شهری چگونه شکل...

نمونه سوالات آزمون استخدامی مکانیک خودرو

نمونه سوالات آزمون...

تحقیق در مورد زندگی و آثار هوسرل

تحقیق در مورد زندگی و...

تخقیق در مورد کلاسیسیسم 17 ص

تخقیق در مورد...

دانلود فایل در مورد ابو علی سینا

دانلود فایل در مورد...

تحقیق در مورد زندگى امام به روایت امام

تحقیق در مورد زندگى امام...

تحقیق در مورد زغال سنگ

تحقیق در مورد زغال سنگ...

تخقیق در مورد کاربرد های روبوت در سطوح مختلف آموزشی 25 ص

تخقیق در مورد...

تحقیق در مورد ریاضیات و کاربرد آن

تحقیق در مورد ریاضیات...

تحقیق در مورد ریاضی و راز

تحقیق در مورد...

تخقیق در مورد قید در نگارش 10 ص

تخقیق در مورد قید...

تحقیق در مورد ریاضیات محض و کاربردی

تحقیق در مورد ریاضیات محض...

تحقیق در مورد روکش آسفالت خیابان ها

تحقیق در مورد روکش آسفالت خیابان ها...

تخقیق در مورد قرآن شناسی از دیدگاه امام خمینی 17ص

تخقیق در مورد قرآن...

تحقیق در مورد روش نمونه گیری ادرار خانم ها

تحقیق در مورد روش نمونه گیری ادرار...

تحقیق در مورد روش اجرای سازه نگهبان موقت

تحقیق در مورد روش...

تخقیق در مورد قائم مقام فراهانی

تخقیق در مورد قائم...

تحقیق در مورد رود زامبزی 6 ص

تحقیق در مورد...

تلگرام سیاه تلگرام فوق پیشرفته

تلگرام سیاه تلگرام فوق پیشرفته...

تحقیق در مورد رهنمون های لازم پیشگیری از بروسلوز برای کارگران کارخانه بسته بندی گوشت

تحقیق در مورد رهنمون های لازم پیشگیری...

تحقیق در مورد رهنمودهای مقام معظم رهبری به زوج های جوان

تحقیق در مورد رهنمودهای مقام معظم رهبری...

تخقیق در مورد فیثاغورث 16ص

تخقیق در مورد فیثاغورث 16ص...

تحقیق در مورد رله ها 7ص

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد آسیب‌ زانو در ورزش بدمینتون 14 ص
تحقیق در مورد آسیب های مینیسیک زانو 7 ص
تحقیق در مورد آسیب دیدگی های متداول در ورزش
دانلود تجقیق درس حقوق محیط زیست
دانلود تحقیق سنگ شناسی رسوبی
دانلود تحقیق ساروج
تحقیق در مورد شاهکارهای معماری یونان
دانلود تحقیق سازه های فولادی
فن‌آوری‌های‌ نوین‌ در روابط عمومی‌
پاورپوینت برنامه ریزی و کنترل موجودی

کلمات کلیدی :اواخر مرداد ۱۳۰۰ خرداد ۱۳۰۰ فرمان مورد محمدقی پسیان خراسان منصوب مرداد ۱۳۰۰ محمدقی خان قوامzwnj السلطنه قوام السلطنه صمصام السلطنه کلنل محمدقی السلطنه خراسان محمدقی ژاندارمری پسیان نظامی همدان میzwnj
  • ۹۶/۰۷/۳۰
  • خرید پستی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی